Abbas Ali Norouzi

Abbas Ali Norouzi

آجر نسوز چیست | لیست قیمت آجر نسوز نما

آجر نسوز چیست و چه تفاوتی با آجرهای معمولی دارد؟ بررسی لیست قیمت آجر نسوز نما

آجر نسوز از خاک رس و به شکل مستطیلی شکل می باشد که در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت خوبی دارد. آجرهای نسوز برای ساخت شومینه و داخل کوره ها به عنوان روکش قابل استفاده هستند. آجرهای نسوز می توانند بدون اینکه دچار همجوشی شوند گرمای شدید را به راحتی حفظ کنند. آجر نسوز معمولا از اکسید آلومینیوم و دی اکسید سیلیکون تشکیل شده است. فرایند تولید این مصالح شامل پخت آجر در دمای بالا برای ایجاد یک محصول سرامیکی شیشه ای است. برای اینکه بتوان ویژگی های آجر نسوز نما را تنظیم کرد باید مقدار مواد نسوز را کنترل کنید.

 

 

قیمت آجر نسوز نما | قیمت خرید و فروش آجر نما نسوز

قیمت آجر نسوز نما بر اساس کاربرد و گرید آن متفاوت است. آجر نما نسوز داری ویژگی های مختلفی است که مشتریان این محصول می توانند برای خرید آجر نسوز ارزان و با کیفیت با توجه به نوع کاربرد مورد نظرشان آن را از فروشندگان مصالح ساختمانی تهیه کنند.

 

ترکیبات تشکیل دهنده آجر نسوز

 

همان طور که می دانید خاک رس تشکیل شده از انواع مختلف سنگ دانه های ریزی که در طول زمان در بستر زمین وجود دارد. متریال های طبیعی همچون آلومینا و سیلیس به همراه کئولینیت ویژگی های نسوز خاک را در مقابل مقاومت حرارتی آن بالا می برند. هنگامی که خاک رس دارای مقدار زیادی آلومینا ، سیلیس و کائولینیت باشد ، به آن خاک رس نسوز می گویند. آجرهای نسوز در ابتدا از خاک رس بوده اند که پس از کنده شدن از زمین در یک کوره فشرده پخته می شدند.

 صنایع برای اینکه کیفیت آجر نسوز را بهبود دهند مواد معدنی را به بدنه آجر اضافه نمودند. از جمله این مواد معدنی آهن و کلسیم هستند که برای ایجاد مولیت و سیلیمینیت به بدنه آجر اضاف گردید. امروزه آجرهای نسوز فرآیند و مقیاس درجه بندی خاصی برای تعیین ویژگی ها و کاربردها به اشتراک می گذارند. خاک رس و سایر مواد باید به دمایی برسند که آنها را با هم ذوب کند که پختن نامیده می شود. در این شرایط یک توده جامد از مواد با حرارت و فشار بدون ذوب شدن آن تا نقطه مایع شدن تشکیل می شود که ویژگی نسوز دارد.

انواع آجر نسوز

اغلب آجرهای نسوز ساخته شده از خاک رس حاوی سیلیس و آلومینا هستند. برای افزایش مقاومت آجرهای نسوز در بالاترین درجه حرارت از آلومینای بیشتری استفاده می کنند تا آجرنسوز بتواند 3000 درجه فارنهایت دما را تحمل کند. وجه تمایز آجرهای نسوز با آجر معمولی ترکیب شیمیایی موجود در خاک رس آجر نما نسوز است. بیشار آجرهای نسوز در متریال خود دارای مقدار اندکی منیزیم ، کلسیم ، آهن ، پتاسیم و تیتانیوم می باشند.

گریدهای آجر نسوز نما با توجه به مقاومت آن ها در برابر آتش متفاوت است. اگر نیاز به تحمل بالای دما باشد مثلا در کوره ها یا تنور آجر نسوز ساخته شده از خاک رس با چگالی بالا مناسب تر می باشد. این آجر را با عنوان آجر نسوز کوره می شناسند. تولید کنندگان آجر نسوز معمولاً از آجرهایی با محتوای آلومینا بیشتر به اندازه ۴۰ تا ۴۴ درصد استفاده می کنند و فوق العاده پرفروش محسوب می شوند. انواع آجرهای نسوز نصب شده در شومینه ها معمولاً در حدود ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ درجه فارنهایت درجه بندی می شوند و دارای کمترین میزان آلومینا حدود ۲۴ تا ۲۶ درصد هستند. این ها آجرهای نسوز کم مصرف محسوب می شوند و به آجر نسوز شومینه معروف هستند.

 

 

نحوه ساخت آجر های نسوز

انواع آجرهای نسوز نسبت به آجرهای سخت تر انرژی کمتری جذب و حرارت بیشتری را تحمل می کنند. این آجر سبک ، متخلخل و نرم می باشد و چگالی کمتری دارد. این آجرها عایق مناسب تری بوده ولی نباید برای ذخیره گرما مورد استفاده قرار بگیرد. آجرهای نسوز سخت بهتر است در اطراف شعله های باز استفاده شوند که احتمال جذب گرما بیشتر است و در مواقعی که به گرمای شدید نیاز است از آنها استفاده می شود.

اندازه آجر نسوز استاندارد 2.5 * 4.5 * 9 اینچ می باشد. اندازه معمول 3 * 4.5 * 9 اینچ هم یکی دیگر از استانداردهای آجر نما نسوز است. برای لبه ها و کناره های این آجر استثنائی وجود دارد که یک اندازه دیگر تعیین شده است.

ویژگی های آجر نسوز

برای خرید انواع آجر نسوز حتما به محل مورد نظر برای اجرای آجر نسوز دقت داشته باشید. زیرا آجرهای نسوز با آجرهایی که برای ساخت خانه و حیاط کاربرد دارند متفاوت هستند. با این دیدگاه باید متوجه باشید که حتی در بین اجرهای نسوز تفاوت هایی وجود دارد تا آنجا که از آنها برای کوره ، شومینه یا کوره استفاده می شود. اطمینان حاصل کنید که نوع مناسب آجر نسوز را برای محل مورد نظر انتخاب کرده اید.

برای انتخاب و خرید آجر نسوز شومینه توجه داشته باشیدکه این آجر باید دمای 1800 درجه را بتواند تحمل کند. آجرهای رسی نسبت به آجرهای نسوز دارای تخلخل کمتری بوده و در دمای 1200 درجه سانتی گراد شروع به ترک خوردن می کنند. شکل آجرهای سفالی متنوع تر از آجرهای نسوز است. همچنین رنگ آجرهای سفالی بسته به نوع خاک مورد استفاده ممکن است متفاوت باشد. رنگ آجرهای نسوز معمولاً سفید تا سفید مایل به زرد است. اگر رنگ آنها متفاوت است ، به این دلیل است که در طول فرآیند تولید رنگ آمیزی شده اند.

 

 

 

سیستم درجه بندی آجر نسوز صنعتی

عایق کاری ، کاربرد کم ، کاربرد متوسط ، کاربرد بالا ، کاربرد فوق العاده

آجر نسوز با قدرت بالا باعث افزایش مقاومت ، هدایت حرارتی و مقاومت در برابر سایش می شود اما تخلخل را از دست می دهد. تولید کنندگان از استانداردهای گواهینامه ISO پیروی می کنند اما فرمولاسیون واقعی آنها اختصاصی است. به عنوان مثال ، سرامیک حرارتی ۱۰ فرمولی برای آجرهای نسوز متراکم ارائه می دهد که می توانند به ۹۰+ درصد محتوای آلومینا برسند. بنابراین آنچه که برند X آن را کار متوسط می نامد ممکن است تفاوت قابل توجهی با نام تجاری Y داشته باشد.

آجر نسوز مدرن

در تولید آجر نسوز مدرن بهترین روش برای درجه بندی کیفیت آجر به عنوان حداقل سطح برای تهیه یک آجر نسوز قوی 38 درصد است. عناصری که تولید کننده  آجر نسوز مدرن می تواند کنترل کند شامل اندازه دانه ، میزان آب ، مواد افزودنی ، فشار و دما است. یک آجر نسوز می تواند مانند تمام رساناها می تواند یک عایق سبک وزن تا یک رسانای سنگین قوی تر از فولاد متغیر باشد. آجر نسوز سبک دارای چگالی و استحکام کم با تخلخل زیاد است و آجر نسوز سنگین بسیار متراکم ، تخلخل کم ، فوق العاده قوی و محتوای آلومینای زیاد می باشد.

 

 

 

طبقه بندی آجرهای نسوز نما

آجرهای نسوز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

 

آجرهای نسوز اسیدی ، آجرهای نسوز بازی ، آجرهای نسوز خنثی

آجرهای نسوز اسیدی

آجر نسوز اسیدی در برابر اسیدها آجری مقاوم است به ویژه برای مقاومت در برابر اثرات اسیدی مواد شیمیایی یا آب و هوا استفاده می شود. اگر بخواهیم واضح تر بگوئیم در واقع آجر نسوز معمولی که از خاک رس طبیعی تهیه می شود یک نوع آجر نسوز اسیدی است. در صورت نیاز به مقاومت بیشتر در برابر اسید ، مقدار بیشتری سیلیس به خاک رس اضافه می شود که ممکن است تا ۹۷ درصد از ترکیب آن متغیر باشد. برای مقاصد اتصالی ۱ تا ۲ درصد آهک ممکن است اضافه شود. آجرهای اسیدی در دمای زیاد به مدت طولانی می سوزند.

آجرهای نسوز بازی

آجر نسوز بازی در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی مقاوم است. این آجر نسوز در متریال خود دارای مقدار زیادی منیزیم بوده و از آهک به عنوان یک اتصال دهنده کمک می گیرد. انواع مختلف آجرهای نسوز بازی موجود عبارتند از آجر مگنزیت ، آجر منگنزی ، آجر منیزیم و کروم .

آجرهای نسوز خنثی

این آجرها برای اهداف اسیدی و هم برای پوشش اولیه خوب هستند. آنها مقاومت خوبی در برابر بخارات اسیدی و همچنین خوردگی دارند. آجرهای خنثی دو نوع هستند: آجرهای آلومینا بالا و آجرهای کرومیتی. آجرهای آلومینای بالا حاوی مقادیر زیادی آلومینا هستند در حالی که آجرهای کرومیت حاوی کروم ، اکسید آهن ، سیلیس ، بوکسیت و سنگ آهن در نسبت های مختلف هستند.

کاربردهای انواع آجر نسوز نما

آجر نما نسوز ها به دلیل استفاده فراوانی که دارند به یک محصول ضروری و همه کاره در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است. برای تولید کردن آلومینیوم و فولاد نیاز به محصولات نسوز متراکم می باشد. برای پخت و خشک کردن محصولات سرامیکی ، کوره ها و اتاقک های آجری عایق حرارتی ، فرهای پیتزا ، شومینه ها و مواردی از این قبیل نیاز به محصولات آجر نسوز دارند. حتی سپر حرارتی روی شاتل فضایی یک محصول آجر نسوز است.

 از آجرهای نسوز برای اهداف زیر استفاده می شود:

  • برای پوشش داخلی کوره ها ، دودکش ها و غیره استفاده می شود.

  • ایجاد سازه های مقاوم در برابر آتش و در نتیجه کاهش آسیب سازه در برابر حوادث آتش سوزی.
  • برای پوشش داخلی کوره های چوبی.
  • به عنوان یک ماده عایق برای کوره ها به دلیل هدایت حرارتی پایین تر هستند.

تفاوت بین آجر نسوز و آجر معمولی

آجر نسوز با آجر معمولی بنایی تفاوت هایی دارد از جمله اینکه انواع آجر نما نسوز از بلوک هایی از جنس سرامیک هستند و تا 1800 درجه فارنهایت دما را تحمل می کنند. ترکیب شیمیایی ، رنگ ، شکل و رسانایی حرارتی آجرهای نسوز نیز با آجرهای معمولی تفاوت دارد.

رنگ و شکل

آجر نسوز به طور طبیعی سفید است. رنگ ها در دوغاب مخلوط می شوند تا آجر را در طول مراحل تولید رنگ کنند. برخی از رنگ های محبوب تر عبارتند از اسپرسو ، سبز خزه ای ، قرمز و مشکی. این رنگ به آجرها اجازه می دهد تا با برنامه های اطراف خود مطابقت داشته باشند، همانطور که آجرهای معمولی در رنگ های مختلف تولید می شوند. رنگ آجرهای معمولی با توجه به نوع خاک مورد استفاده متفاوت است. آجرهای نسوز به طور یکنواخت مستطیل شکل هستند در حالی که آجرهای معمولی ممکن است شکل ناهمواری داشته باشند.

هدایت حرارتی

رسانایی گرمایی آجرهای معمولی بسیار بیشتر از آجرهای نسوز است. آجرهای نسوز می توانند دمای بالا را تحمل کنند زیرا سرامیک ، اکسید آهن و سایر افزودنی های شیمیایی دمای بالا را جذب کرده و منتقل نمی کنند. هدایت حرارتی پایین بازده انرژی و ارزش عایق بیشتری را ارائه می دهد.

 

بنابراین آجرهای متراکم در محیط هایی با فشار مکانیکی یا حرارتی شدید استفاده می شوند. کوره چوبی یا کوره های مختلف برخی از مواردی هستند که به آجر نسوز نیاز دارند. ویژگی های متراکم تر نیز باعث مقاومت بیشتر آجر در برابر آسیب ناشی از سایش می شود. آجرهای معمولی برای این کاربردها مناسب نیستند.

 

دما

آجرهای نسوز دارای خواص نسوز هستند. آنها همچنین به عنوان آجر شومینه شناخته می شوند. از آنها در ساخت اتاق های آشپزی در کوره های چوبی ، جعبه های آتش و برای ایجاد شومینه استفاده می شود. آنها همچنین برای خط کوره های کوچک یا بزرگ صنعتی استفاده می شوند. آنها سنگین هستند و تخلخل کمی دارند. از طرف دیگر آجرهای معمولی یا بنایی متخلخل تر هستند. آجرهای معمولی در دمای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت شروع به تجزیه می کنند.

 

ترکیب بندی

ترکیب شیمیایی آجر نسوز شامل ۲۳ درصد آلومینا و ۷۳ درصد سیلیس است. اکسید آهن ، تیتانیوم و دیگر اکسیدهای فلزی قسمت باقی مانده را تشکیل می دهند. ترکیب شیمیایی اصلی آجر معمولی سیلیس ، آلومینا ، منیزیم ، آهک ، اکسید آهن و قلیاها است. اگر مقدار بیشتر یا کمتر از مقدار مورد نیاز هر یک از این اجزا وجود داشته باشد ، ممکن است آسیب جدی به آجر وارد کند. این ترکیب در مورد آجرهای معمولی به راحتی ترکیب می شود در حالی که آجرهای نسوز بسیار متراکم تر هستند.

 

Abbas Ali Norouzi
Abbas Ali Norouzi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋